Nevven, Göteborg 2024.04.25- 2024.06.16
Ett barn med tandställning tar ett första bett i en stor gelébjörn, mitt emellan öronen på den överdimensionerade godisbiten. Barnets ögon är bortskurna, så att björnens uppspärrade ögon står i fokus och ger den liv. Den verkar förvånad över sitt öde.
Danska Minh Ngọc Nguyễns utställning Sweet, Sweet Nectar på galleri Nevven i Göteborg består av fotografier som påminner om glansiga magasinomslag eller reklambilder. Fotografiet på gelébjörnen har så skarpa kontraster att det ser ut att vara animerat.
Roland Barthes analyserade en reklambild för pasta i Bildens retorik och skriver om de symbolvärden som finns i den platta bilden. Barthes frågar ”Hur får bilden sin mening? Var upphör meningen – och om den upphör, vad finns bortom den?”
I texten fångar han upp symboler för de naturliga grödor som mat består av och en italienskhet och en äkthet som det franska varumärket vill förmedla. Alla dessa symboler talar med varandra och förmedlar en kulturell helhet som är enkelt för betraktaren att pussla ihop.
Ngọc Nguyễns fotografier är lätta och motståndslösa att suga i sig som om de vore just söt, söt nektar, men om man börjar skrapa lite på ytan uppstår en viss friktion. Fotografiet med titeln Strategic Points föreställer ett asiatiskt päron med akupunkturnålar instoppade genom det skyddande platsnätet samtidigt som gräshoppor äter på det. Tankarna går till sjukdom och att något är fel.
Fotografierna genomsyras också av sydostasiatiska symboler och Ngọc Nguyễns vietnamesiska ursprung. Bildspråket är lent och noga sammansatt och titlarna leder betraktaren in i bildens symbolik.
En av bilderna föreställer plaststolar som känns igen för dem som har besökt en gatuservering i Vietnam med urdruckna ölglas framför. Ett fotografi av Bruce Lee står bredvid en elektrisk tandborste. En asiatisk man i vitt linne för en ryggkliare över ryggen.
Fotografens ursprung finns på så sätt med men på ett subtilt vis. De flesta fotografier är inte platsbundna utan kan pågå var som helst i världen. Titlarna hjälper betraktaren att hitta en riktning i symboliken i de glättiga bilderna.
Fotografiet där Bruce Lee figurerar heter Big Boss och framhäver skådespelarens betydelse för asiatisk kulturexport till omvärlden. Utställningen innehåller också fotografiet Collection Conundrum,där ett barn ligger under ett glasbord och bygger ett korthus med Pokémon-kort. Att bolla asiatiska influenser i diasporan är troligtvis svårt för en andra-generationens invandrare, och identitetsbygget kan jämföras med det ostadiga korthuset.
Däremot heter bilden av gelébjörnen blott Gummy Bear och tar inte betraktaren under ytan, utan det är bara en bra bild. Det går att utläsa en mening i bilderna men ibland upphör den tidigt. Däremot går det att pussla ihop en känslomässig upplevelse genom hela utställningen, Ngọc Nguyễn ramar in konturerna av en vietnamesisk uppväxt i Danmark.
Henrik Schedin