Galleri Thomassen, Göteborg, 2024.09.14-2024.10.6
Att befinna sig i den nordiska fjällvärlden är befriande och rogivande. I dessa dagar är det svårt att uppnå den ensamhet och isolation som fjällen erbjuder med vidsträckt natur och på sina håll även radioskugga.
Det är dessa platser som Roger Mettos utställning Minnen från vidderna på Galleri Thomassen fångar med vördnad och lekfullhet.
Utställningen tar avstamp i ett möte från Mettos ungdom då han jobbade på en turistanläggning i fjällen. Där träffade han en äldre man som komponerade musikstycken till fjällens lov, musikens noter lämnades på en bit papper under stenar på fjälltopparna. Nu gör Metto sina egna hyllningar till landskapet.
Titlarna skvallrar om att motiven är hämtade från landskapen i och kring Abisko nationalpark. Ett antal verk består också av tre olika motiv på samma träskiva och bildar ett panorama över fjällvärlden. Vilket ger en naturtrogen upplevelse i litet format. Den nordiska fjällvärlden med relativt låga berg är ju vidsträckt, man ser långt och vitt på hög höjd.
Det dramatiska landskapet har överförts till duken eller pannån med ett känsligt måleri, Metto ger det en målerisk skrud av färg och abstraktion. Samma abstraktioner som bildas när man blickar ut över ett stort landskap och det är svårt att fokusera på detaljer.
Mettos färg- och kontrastrika måleri är naturtroget men ändå inte. Färgerna han använder återfinns inte alltid i naturen, men de är ändå inte främmande eller malplacerade. Han fångar himlar som känns både dramatisk regntung samt klara och friska. Björkarna har färgglada stammar som är sprudlande och levande. Dalarnas klippor får fält av lavar och skiftningar i stenen som ger måleriet samma livsbejakande som även karga fjäll kan uppnå.
Landskapsmåleri är sällan utforskande eller utmanande. Heller inte detta, däremot finns det något intressant och levande i Mettos måleri. Han är hantverksmässigt skicklig och bildvärlden är behaglig att sjunka in i för en stund när fjällen är långt från Göteborg.
Henrik Schedin